lunes, 10 de diciembre de 2012

ELS 6 ANYS CLAUS.


L'entrada d'aquesta setmana anirà relacionada amb tot allò que abarca l'Educació Infantil, de la seva importància.

Per començar, deixaré clar que aquesta etapa es divideix en dos cicles. El primer va de 0 als 3 anys, destacant que aquesta no és gratuïta i el segon cicle va de 3 a 6 anys (aquest cicle totalment gratuït). L'etapa d'Educació Infantil és el començament per desenvolupar-se al llarg de la vida, així és una etapa molt important encara que hi ha molta gent que no ho considera així. De fet, aquesta etapa fou denominada com a ''pre-escolar'', li varen assignar un nom completament erroni ja que, segurament, no eren conscients de la seva importància. Són sis anys claus per a una vida i evidentment, per una bona educació. A continuació, penjaré un vídeo prou interessant:


Amb la LOGSE arribam a un 100% de possibilitats de l'escolarització de 3 a 6 anys. Amb la LOE, es volia potenciar l'escolarització de 0 a 3 anys, i així, s'estàn creant cada vegada més escoletes.No ens podem oblidar de la importància màxima del joc en aquesta etapa, jugar en aquesta etapa és aprendre i així té com a finalitat potenciar el desenvolupament.I, com diu Bruner(1984): ''van poder constatar qu el joc era molt més ric si es feia acompanyat i no en solitari, i sobretot en les nenes i els nens petits era molt més ric i prolongat en parelles que no pas en les nenes i els nens sols o en grups més amplis.Totes les activitats que es duen a terme en aquesta etapa són educadores, com per exemple, el menjar, els racons de les aules, etc.Com bé diu el llibre Aprendre i enssenyar a la primera infància d'Eulàlia Bassedas, Teresa Huguet, Isabel Solé, GRAÓ, 1996): '' Aquestes unitats estan presidides per objectius que persegueixen la finalitat general de fer avançar l'infant en un camí que porti cap a l'autonomia i cap a la configuració d'una autoimatge positiva''

'Juegos de niños
http://www.flickr.com/photos/arguez/3153552772/


Cal esmentar també les tres àrees de coneixement a l'EI:

-Alumne, JO.

-Els altres, L'ENTORN.

-El LLENGUATGE, allò que porta a interactuar amb els altres. Llenguatge matemàtic, oral, escrit, musical, corporal, no verbal, tecnològic, artístic...
El ''jo'' s'ah de coneixer a si mateix per coneixer l'entorn i així, per comunicar-se utilitza el llenguatje. Sense un, no es podría dur a terme altre.
El desenvolupament de la creativitat manca al sistema educatiu. L'escola mata la creativitat. A l'educació infantil, el nen disposa d'un alt grau de creativitat, però, amb el tems va disminuint; per exemple, si se li demana a un nen de 4 anys que dibuixe un cavall, ho farà amb tota la ilusió. En canvi, si se li demana a un nen de 10 anys, per exemple, el nen respodrà: no sé dibuixar. Com bé diu Sir Ken Robinson : Los niños arriesgan, improvisan, no tienen miedo a equivocarse; y no es que equivocarse sea igual a creatividad, pero sí está claro que no puedes innovar si no estás dispuesto a equivocarte, y los adultos penalizamos el error, lo estigmatizamos en la escuela y en la educación, y así es como los niños se alejan de sus capacidades creativas”. A continuació, un vídeo d'aquest educador britànic. És un vídeo quem'ha cridat l'atenció ja que és molt cert que fa referència amb la crítica que té aquesta professió i a més, ho combina amb un poc d'humor.


A part del joc, que és una de les principals situacions educatives, també ho són les rutines; que aquestes, sobretot al primer cicle, prenen un paper important per tal d'aconseguir el seu benestar. Rutines com el descans, el menjar, la netetja i els horaris com l'entrada i la sortida, entre altres. Les rutines li donen al nen seguretat. Les rutines es poden ensenyar a través del joc i les cançons com per exemple, cançons de bon dia. No ens podem oblidar del paper tan important que prenen les famílies, destaquem la importància que té la cooperació entre la família i l'escola.Per últim, esmentaré les diferents característiques d'aquesta etapa segons Isabel Solé, Teresa Huguet i Eulàlia Bassedas(2010) :

-Etapa de caracter voluntari-Necessitat d'una cooperació de les famílies.
-Entitat pròpia que la distingeixi de les altres etapes educatives.
-S'ha de potenciar l'autoestima com l'autoconcepte del nen.
-L'ensenyança ha de ser compartida.
-S’ha de dur a terme un aprenentatge significatiu i globalitzat.
-S’ha de potenciar l’atenció a la diversitat.
-Se li ha de donar molta importància a l’activitat lúdica.
-La importància de les rutines, com bé he dit anteriorment.

Respecte a l'avaluació, que es un tret molt important al sistema educatiu, com ja vaig argumentar a l'entrada anterior basada en l'avaluació; a l'educació infantil, també pren un paper important, ja que es pretén senyalar el gray en que es van alcançant les diferents capacitats i els seus processos de desenvolupament. S'analitzen aspectes com la motivació que existeix, l'activitat diaria, les estratègies de cada nen o nena, els errors que apareixen en la construcció de conceptes, el desenvolupament de les actituds, el temps que s'emplea i/o la utilització de diversos materials.

Aquesta entrada que abarca tot allò que té relació amb l'educació infantil, jo crec que ha sigut l'entrada que més m'ha motivat a l'hora de llegir articles o veure vídios, ja que tot allò que llegia o veia m'aclaraba certes duptes sobre aquest tema, tot i que les entrades anteriors, obviament, també.
Ja s'apropen les vacances de Nadal i és cert que vaig un poc fins dalt! Però aixó no lleva la meva motivació i el meu interés cap a l'assignatura i, cada vegada, encara que m'agradi un poc menys el tema, aprenc més i aixó, per jo, és la base de la meva motivació.

A continuació, deixaré penjat l'artefacte d'aquesta setmana.




No hay comentarios:

Publicar un comentario