Aquesta entrada anirà relacionada amb
l'avaluació; és a dir, aquell concepte que la majoria de la gent té
un significat erroni d'ell i el sol associar amb la nota de l'últim
exàmen. Així l'experiència que tenim de l'avaluació és el llibre
de text. El llibre de text és el referent.
Quan algú es pregunta per l'avaluació
en si, primerament la relaciona amb un examen i l'examen amb la nota
final que treu. Però cal dir que aixó no és aprenentatge, no és
aprendre.
Cal treballar el procés; hi ha que
transformar la manera de pensar, progressant. Així, com diu Zabala
al llibre Cómo aprender y enseñar competencias: ''
Evaluar competencias es evaluar
procesos en la resolución de situaciones-problema''.
És difícil, però
és possible transformar l'avaluació, ja que el procés d'avaluació
d'avui en dia que està vigent el procés tradicional, és totalment
fosc. L' avaluació tradicional és aquella que no pren en conta les
potencialitats dels alumnes i, bàsicament, és quantitativa (la clau
està en la nota final); així, els estudiants sempre tenen la
sensació de no saber exactament, si obtenen una nota aprovada o no.
En canvi,
l'evaluació per competències es caracteritza perque és un procès
dinàmic i multidimensional, té en conta el procés i el resultat de
l'aprenentatge, ofereix resultats de retroalimentació qualitativa i
quantitativament, serveix com un projecte ètic de vida. Ha de ser
una avaluació orientadora, entre altres aspectes, com diu José Luís
Castillo al seu video : '' Una evaluación que sea sobretodo orientadora para que el
alumnado sepa qué es lo que estan haciendo y cuándo se acerca el
rumbo que quieren marcar. ''
La rúbrica és un bon procés d'avaluació orientadora.
Aquest és el producte de l'eina d'aquesta setmana. És una presentació de power point on es veuen quatre diapositives amb unes idees respecte l'avaluació.
Respecte a la
tipologia d'avaluació, existeixen cinc tipus, segons
Escamilla(2009):
- Evaluar segons la finalitat:Avaluació Inicial: evaluar per conèixer el punt de partidaAvaluació Sumativa: evaluar per arribar a conèixer els resultats.Avaluació Formativa: evaluar per conèixer l'aprenentatge durant el procés.
- Evaluar segons el seu moment:Av. Inicial: coincideix amb l'inici del procés.Av. Final: recollida d'nformació al fnalitzar un procés per conèixer si s'ha aconseguit els objectius.Av. Processual: avaluació del funcionament, del desenvolupament d'un objecte que s'haurà d'evaluar al llarg d'un període previament fixat.
- Evaluar segons els seu àmbit d'extensió:Av. Parcial: S'orienta a l'estudi de determinats elements de la totalitat.Av. global: Es dirigeix a determinar aspectes clau d'un conjunt.
- Evaluar segons el grau de relació amb l'evaluador:Externa: Les persones que evaluen no han participat en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Per exemple, les oposicions.Interna: Les persones que evaluen sí que han participat en el procés. En aquesta avaluació es distingueixen tres subtipus:
Autoavaluació: La mateixa persona que aprén, s'evalua.
Heteroavaluació: la persona que evalua no és la mateixa que aprén.
Coavaluació: Les persones que aprenen s'evaluen entre ells.
- Evaluar segons el criteri de comparació:Criterial: Es basa en un tipus d'avaluació que allò que es diu que està bé, és cert i allò que es diu que està malament, estarà malament. (D'aquest tipus és útil el llibre de text)Normativa: Es dona a terme quan es té en conta el nivell mitjà del grup.
Finalitzats els
grups d'avaluació, cal dir que Escamilla(2009), va imposar un nou
concepte d'avaluació: L'avaluació inclusiva.
Aquesta, és una
avaluació que integra la noció d'ajustament de l'ajuda pedagógica
a la diversitat de capacitats, interessos i motivacions de l'alumnat.
Actualment,
segueix vigent l'avaluació tradicional que es caracteritza per ser
sumativa, final, parcial, interna(heteroavaluació) i criterial. I,
com que l'avaluació en l'educació és un concepte clau, hem de
canviar totalment l'enfoc. S'enten evaluar com sancionar i es pensa
que s'ha de fer un examen per aprendre i el que vertaderament s'ha de
fer un examen per veure què ha aprés l'alumnat i no pas excluir a
ningú ni possar-li una ''etiqueta'' tant si és un alumne que aprova
com si suspén.
La persona evaluada
ha de sabre els criteris d'avaluació, així els docents hem de
compartir amb ells allò per tal d'orientar-los.
Encara que el paper
important el té el docent perque és qui evalua(en el cas d'una
heteroavaluació), no cal oblidar-se en cap moment de les famílies,ja
que, la majoria es centren en el mètode tradicional d'enssenyament,
per tant, la majoria de les famílies li dona tota la importància a
aquella nota que treu l'alumne en la prova o al final de l'avaluació,
no són conscients de tot allò que amaga la nota, ja que tampoc les
famílies coneixen els criteris d'avaluació. I com que juga un paper
important, hi ha que intentar canviar la visió tradicional
d'aquestes famílies que, per cert, pensen que el seu fill estarà
més bé educat si pasa més hores amb el llibre obert, o si treu un
10 en el primer exàmen, però, al darrer resulta que treu un 3.No es
donen conta que la clau és avaluar el procés!
Per acabar, he de dir que amb aquestes sesions en classe dedicades a l'avaluació he aprés bastant i he reflexionat pensant en els anys anteriors, per exemple en l'ESO, que jo pensava que el professor que em posava més deures era aquell més bo i amb més ganes de que jo aprengui. En canvi, ara m'adono que aquell pensament era erroni 100%, ja que no per molts de deures jo aprenderé més o menys; és clar que amb la pràctica tot s'assoleix molt més i millor, però, no es pot oblidar el procés de l'aprenentatge, és a dir, finalment què he aprés i com ho he assolit. O també, jo pensava que alló que importava era el nombre que el mestre em posava a l'examen, i sí, és important, però ara m'adono que ocupa un percentatge menut a l'hora d'avaluar en condicions. On és útil l'avaluació és quan volem sabre on ha fallat l'alumne i posteriorment si s'ha superat ell mateix, per tant, si ha aprés dels seus errors.
Aquest és el producte de l'eina d'aquesta setmana. És una presentació de power point on es veuen quatre diapositives amb unes idees respecte l'avaluació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario