Aquesta entrada
anirà relacionada amb les competències bàsiques de l’educació; sí, aquell
concepte que porto donant-lo des de principi del primer curs que per jo era
bastant abstracte fins que poc a poc amb l’ajuda de llibres, amb l’ajuda de la Gemma i el darrer dia escoltant
a classe la conferència d’en Zabala he anat concretant-lo.
Segons Zabala, el
terme competència va néixer en el món de les empreses, al món laboral. I el
defineix com:”Es la capacidad o habilidad de efectuar tareas o hacer
frente a situaciones diversas de forma eficaz en un contexto determinado. Y
para ello es necesario movilizar actitudes, habilidades y conocimientos al
mismo tiempo y de forma interrelacionada”.
L’objectiu de l’escola,
com bé vaig dir a l’entrada anterior també fent referència a les competències, és
formar íntegrament a les persones(formació integral i orientadora per a la
vida) ja que és imprescindible una formació acadèmica en una persona però no
ens podem oblidar els mestres a formar aquesta persona com una persona bona en
la societat, és a dir, que es sàpiga comportar i actuar davant situacions i
problemes que la vida li plantegi. La utopia és imprescindible per poder
ensenyar, diu en Zabala:”ens marca el camí a seguir”. Òbviament, si una persona
té idees bastant utòpiques és perquè aquesta persona té un camí a seguir, són
els seus reptes i el que vol alcançar en la vida per molt utòpic que li parega
en el moment determinat del seu pensament.
Podem dir que les
competències tenen quatre potes, és a dir, per ser competent “hem de complir
les quatre potes de la taula”. Una persona és competent quan domina
coneixements, fets, conceptes, procediments i actituds i és aquella persona
competent quan sap donar respostes de forma eficaç en un context diferent; el
que vol dir: de caràcter funcional.
Una persona
competent ha de dominar les competències per actuar correctament.
Respecte als
fets, el saber fer és inherent a les competències. És a dir, el saber fer s’aprèn
fent, mitjançant un model expositiu, memoritzant.
Pel que fa als
conceptes, s’aprenen a partir de construccions personals. Implica comprensió. És
a dir, els conceptes s’aprenen i s’assoleixen entenent-los.
Els procediments
s’aprenen amb la pràctica tenint en conta que per aprendre necessitem models d’allò
que es vol aprendre.
Cal dir que les
actituds, l’última pota de la taula de les competències, davant l’aprenentatge és
clau. Abans d’actuar, una persona ha de tindre una actitud positiva per fer l’activitat
que començarà. Per exemple, una persona que pensa:”Jo vull ser tolerant i solidari”;
aquesta persona per aconseguir-lo haurà d’actuar vivint en situacions on haurà
d’implicar la tolerància i solidaritat. Ho aconseguirà vivint i reflexionant
sobre el que es fa.
Amb això ha de
quedar clar que ser competent es basa en partir de situacions reals de la vida.
Make your own slideshow at Animoto.
http://www.flickr.com/photos/bcsmith/2290679982/ http://www.flickr.com/photos/aaronschmidt/281619803/sizes/m/in/photostream/ http://www.flickr.com/photos/heycoach/1197947341/sizes/m/in/photostream/ http://www.flickr.com/photos/prathambooks/3292434390/sizes/m/in/photostream/
No hay comentarios:
Publicar un comentario